Anlita journalisten och kommunikatören Maria Lindqvist

Så använder du film i marknadsföringen

Så använder du film i marknadsföringen – ja, det är lättare och billigare än du tror. Att marknadsföra film mot turister har blivit allt vanligare.

Många turister bokar sin resa efter att ha tittat filmer om ett resmål, hotell med mera, ofta på YouTube.

Så lockar du turister med film i marknadsföringen

För att lyckas att locka din kund ska ni förmedla en känsla som triggar igång ett behov hos turisten, ett behov av att välja just ditt hotell, aktivitetsbolag med mera. De flesta använder sig idag av film i marknadsföringen.

Anlita gärna en professionell filmare som kan både planering, uppbyggnad av story och tekniken.

Så skapar du en film för att locka turisten

Innan man börjar filma så är det bra att ha ett manus att gå efter. Tänk ut historian – rita upp rutor – fyll i rutorna, så som en serietecknare gör.

Om du har skapat storytelling kring din verksamhet så använd en del av den.

Storytelling besöksnäring
Läs mer om storytelling här!

Ska du filma människor eller fasta ting, såsom till exempel hotellfasaden?! Ska det vara musik eller bara prat på filmen. Först när du skapat storyn och tänkt ut vilka miljöer som filmen ska utspelas i då kan du sätta igång och filma.

Så vet du om du ska anlita en professionell filmare eller filma själv

Hur vet du om du ska anlita en professionell filmare eller filma själv?

Om du ska anlita en professionell filmare eller filma själv beror på om du har kunskap och utrustning för att genomföra filmningen.

Om du ska filma själv så ska du ha kunskap om hur du bygger upp storyn och hur du använder dig av den bästa filmtekniken.

Att använda en professionell filmutrustning är a och o för filmkvalitén. Är du van att fotografera kanske du kan göra det själv.

När filmen är klar så se till att den inte blir för lång. Det gäller att visa upp det bästa du kan erbjuda turisten.

Anlita gärna en professionell filmare som kan både planera och har kunskaper om hur man bygger upp en story samt använder sig av den rätta och senaste tekniken.

Vilka kanaler lägger jag filmen i?

När du är nöjd med filmen så välj rätt marknadskanaler att lägga ut den i. Youtube är ett självklart val oavsett vilken målgrupp du har. Lägg sedan ut den i dina egna kanaler via sociala medier, din hemsida med flera. Sen finns det en uppsjö med olika kanaler.

Vi hjälper dig med storyn och filmningen

Vi hjälper dig genom hela processen. Vi skapar din story och samarbetar med professionella filmare och fotografer. Välkommen att höra av dig!