ToCom Tourism är en marknadsföringsbyrå som erbjuder hållbar marknadsföring till hotell, vandrarhem, aktivitetsbolag, kryssningsbolag, spa anläggningar med flera.

Vi som arbetar på ToCom har både yrkeskunskap och branschkunskap – dessutom har vi lång erfarenhet av arbete inom media. Vi är utbildade i marknadsföring och turismvetenskap.

Vill du anlita experter på tillgänglighetsmarknadsföring och hållbarhetsmarknadsföring? Då är våra tjänster helt rätt för er.

Namnet ToCom Tourism betyder ”To Communicate Tourism”.  Att marknadsföra turism

Vårt IKGAI

Vi älskar att  – skapa anpassade marknadsföringstexter med en inspirerande och informerande känsla som får turisterna att välja vår kunds tjänster. Vi andas reslust!

Vi är bra på  – att skriva för att inspirera, skapa känslor/längtan och informera.

Vi bidrar till vad ni behöver – vägledning till turisternas passion.

Vi har kunskapen – om att skapa möjligheter till nya och återkommande gäster till ditt besöksnäringsföretag. Vi hjälper er att stärka ert varumärke.

Vi är experter på att – nå fram till människor på ett djupare plan genom att förmedla känslor. Vi förmedlar trygghet och en upplevelsekänsla hos turisten.

 

Anlita oss när du vill nå fram till dina nuvarande och nya kunder. Vi kan Turismmarknadsföring!

Varmt välkommen att ta kontakt!

Turistjournalist
Marknadsföringskonsult - Hållbarhet, Turistjournalist

Maria Lindqvist

Maria brinner för att arbeta fram hållbara marknadsföringsbudskap för såväl små som större besöksnäringsföretag. Hon är Turistjournalist och Marknadsföringskonsult. Maria är utbildad Turismvetare och har studerat företagsekonom och marknadsföring vid Uppsala Universitet.

Stort reseintresse

När jag var liten reste min familj väldigt mycket i Sverige och jag följde ofta med min far på sina arbetsresor. Detta startade mitt intresse för resor.

Utbildad inom marknadsföring och turismvetenskap

Jag studerade marknadsföring vid Uppsala Universitet och ingick då i en internationell studiegrupp, Det innebar att jag hade studiekompisar som bodde i alla världsdelar. Själv bodde jag i London, England på den tiden. Tillsammans  studerade vi marknadsföring på nationell och global nivå (med fokus på hur man anpassar sitt erbjudande efter marknaden).

Jag är också utbildad Turismvetare vid Linnéuniversitetet och Umeå universitet.

Under utbildningen inom turismvetenskap så fördjupade jag mig inom storytelling, platsmarknadsföring, destinationsutveckling och produktionssystem.

Arbetslivserfarenhet i olika branscher

I alla mina anställningar har jag planerat konferenser, evenemang och resor.
Jag har arbetat som privatassistent åt bolagschefer och privatpersoner, som avdelningsassistent men också som gruppassistent.

Jag har också arbetat med att utbilda och hjälpa besöksnäringsföretag att utvecklas.

Redaktör och Journalist

Jag är grundare till Sveriges första e-branschtidning för besöksnäring, Turismnytt, där jag var redaktör. Jag har också varit redaktör för Kids & Family, ett livsstils-/ hälsomagasin för barnfamiljer.

Presskort

Innehavare av presskort (fd presslegitimation)

År 2018 blev jag invald som stylseledamot i föreningen Sveriges Turistjournalister, STJ. STJ samlar alla resejournalister, influencers och bloggers i Sverige.

STJ

Påverkansarbete som berör

Jag brinner för att skriva artiklar och arbeta med marknadsföring och tillgänglighetsmarknadsföring som ger människor bättre hälsa och hållbara samhällen.  Jag har varit moderator, paneldebattör och är van att arbeta med påverkansfrågor.

Brett nätverk
Jag tror på individens drivkrafter men också på vikten av att ha ett nätverk. Tillsammans är och blir vi starka! För mina uppdragsgivare så är det bra att veta att mitt nätverk erbjuder en rad tjänster som kompletterar mina. I mitt nätverk finns webbyråer, journalister, influencers, fotografer, filmare med flera.

Jag sitter i styrelsen för Unionen Egenföretagarna i Stockholm. Det är ett ärofyllt uppdrag som skapar ett utökat nätverk i olika branscher.

styrelsen egenföretagarna Styrelsen Egenföretagarna

Privatpersonen Maria
Jag bor i Täby utanför Stockholm och i Stjärnsund, Dalarna med min familj. Har även bott i London, England.

Jag njuter av gott sällskap, god mat, musik, resor, släktforskning, historia, trädgård, och att vara innebandysupporter. Älskar den svenska naturen, både sjö, landsbygd, stad och fjäll.

Välkommen att ta kontakt med mig!

Maria

Tel 070-288 80 54

E-mail: maria@tocom.se

Vårt nätverk skapar möjligheter för din verksamhet

Agenda 2030

Vi lyfter fram Hälsa och Hållbarhet i er marknadsföring

Alla turister väljer sitt boende, aktivitet osv med syftet att skapa sig en, underhålla eller förbättra sin hälsa. Därför ska ni lyfta det 3:e Globala målet – God Hälsa och Välbefinnande i er marknadsföring!

Efterfrågan på hållbara destinationer, boenden osv har ökat kraftigt de senaste åren. Nu vill turisterna veta hur din besöksnäringsverksamhet vad ni gör för att skapa hållbarhet och vad de kan göra för att göra sin resa så klimatneutral som möjligt. Därför ska ni använda det Globala målet – Hållbar konsumtion och produktion i er marknadsföring.

hållbar turism
Agenda 2030

Vi lyfter fram Tillgänglighet och Hållbar Turism i er marknadsföring

Vi arbetar för att nå en av de starkaste målgrupperna – de som vill ha och behöver tillgänglighet. För idag har de flesta en i sitt resesällskap som behöver en skön säng för sin smärtande rygg, anpassad mat för sina allergier med mera.
Det är den som har behoven som gör valet av boende, aktivitet…!
Därför arbetar vi med att lyfta Tillgänglighet i er marknadsföring!

Dagens turister är väl medvetna om att deras resa kan bidra negativt till klimatet men också att resan kan skapa möjligheter för destinationens invånare t ex skapa arbetstillfällen.
Därför arbetar vi med att lyfta delmål 8.9 ”Främja Gynnsam och Hållbar Turism”.

Vill du lära dig mer om de globala målen – klicka här!
(Länk till FN:s hemsida för Globala mål).