Anlita journalisten och kommunikatören Maria Lindqvist

Traditionell marknadsföring

Direktreklam

Innan internet och TV-reklam kom så var marknadsföringsmöjligheterna mycket mindre än idag. Då var brevlådorna fulla med direktreklam och olika varuprover. Själv var jag reklamutdelare på den tiden och det blev många samtal vid brevlådorna om vad man skulle dela ut. Idag delas mycket begränsad mängd direktreklam ut. Det beror delvis på att många företag vill arbeta mer hållbart och att det finns billigare, bredare och snabbare sätt att nå ut. Undantag är om man erbjuder mycket lokala tjänster, som till exempel en frisörsalong, då kan det löna sig att ta fram och dela ut direktreklam.

Skyltreklam

Skyltreklam (billboard marketing) är en möjlighet att synas på en plats där ens målgrupp passerar. Idag finns det både digitala skyltar med både rörliga bilder/film, ”stationära” skyltar där ditt företagsnamn/typ av verksamhet står och andra typer av skyltar. Tänk på att kolla upp var du får sätta upp skylten samt vad som får stå på den.
Om du har en samhällsnyttig tjänst så kan du ansöka om att få en stationär skylt. På skylten ska det stå din verksamhetstyp på som till exempel ”vandrarhem”.

Anslagstavlor

Antal anslagstavlor har minskat drastiskt men det finns kvar många, särskilt i städernas förorter och på landsbygden. Här finns det möjlighet att sätta upp annonser helt kostnadsfritt. Om man säljer något lokalt så är det en bra plats att annonsera på.

Kalla samtal till dina gäster

Det är viktigt att ni har koll på vilka målgrupper som man får ringa kalla samtal till och vilka som man inte får göra det till enligt lag.

Om ni vänder er till privatpersoner så får man inte ringa ett kallt samtal såvida företaget inte har en affärsrelation till personen. Undantaget är att man i vissa fall får ringa en privatperson som har kundrelation till ett partnerföretag.