Anlita journalisten och kommunikatören Maria Lindqvist

Så väljer och når du rätt målgrupp

För att skapa ett hållbart företag så måste du välja och nå rätt målgrupp.

För företag inom rese- turismindustrin bör man titta på var dina gäster är bofasta och hur de rör sig i samhället.

Här hittar du dina målgrupper

  • Barnfamiljer: idrottshallar, idrottsplatser, badhus, köpcentrum, lekparker, i trafiken, på stränder, sociala medier
  • Par utan barn: lokala mataffären, parker, sociala medier
  • Unga vuxna: lokala mataffären, gym, sociala medier
  • Äldre: seniorcenter, parker, lokala mataffärer

Marknadsför ditt hotell via idrotten

Om ditt turistföretag har barnfamiljer som målgrupp så missa inte den mest självklara marknadskanalen – genom idrotten!

Idrottsföräldrar och släktingar spenderar många timmar, ibland dagar, på olika idrottsanläggningar och hallar både lokalt och över hela Sverige. I väntan på att få se sitt barn spela en match så fördriver de medföljande tiden genom att till exempel köpa fika i hallens café. Det är här det öppnas möjligheter för er att visa upp sin verksamhet.

För en ganska liten budget får man ha annonsering i form av skyltar, roll-ups med mera i hallen. Det finns möjligheter att sponsra ett lag och få ”vandrande reklampelare” med mera.

Börja med att titta var din målgrupp bor och gör research om vilka idrottsklubbar som finns där.

Vill du ha hjälp med research och marknadsföring – kontakta oss idag!